View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van het opleidingsniveau van ouders op de ontwikkeling van getalbegrip bij hun kind

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Graauw, M-4039149 en Meinders, L-3686299 en Molenaar, M-3130088.pdf (304.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Graauw, M.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een belangrijke voorspeller van reken- en wiskundeprestaties is het getalbegrip op jonge leeftijd. Dit onderzoek beoogde te onderzoeken of er een verschil is in vooruitgang in getalbegrip tussen kinderen van ouders met verschillende opleidingsniveaus bij een groep die een paper and pencil-training kreeg, een groep die een computertraining kreeg en een groep die geen aanvullende training kreeg aangeboden. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 35 jongens en 50 meisjes uit groep 2 van 10 verschillende scholen voor regulier basisonderwijs. De kinderen waren tussen de 5 en 7 jaar oud (M= 5,11, SD=4). Voor het meten van getalbegrip is gebruik gemaakt van de UGT-R. Resultaten: Uit de resultaten van de variantieanalyse is gebleken dat er in de paper and pencil-conditie, computerconditie en controleconditie er geen significante verschillen bestonden tussen kinderen met twee hoogopgeleide ouders, één hoogopgeleide ouder en geen hoogopgeleide ouders. Conclusie en discussie: Er kan worden geconcludeerd dat de kinderen, gecategoriseerd op basis van het opleidingsniveau van ouders, niet verschillend vooruit zijn gegaan in getalbegrip bij het volgen van verschillende trainingen of enkel het reguliere onderwijs. De resultaten van dit onderzoek zijn tegenstrijdig met bevindingen uit voorgaand onderzoek. Deze discrepantie kan mogelijk verklaard worden door de geringe steekproefgrootte en verschillen ten opzichte van andere onderzoeken in de manier waarop het getalbegrip is gedefinieerd, geoperationaliseerd, gemeten en getraind. Vervolgonderzoek zou gebruik kunnen maken van een grotere steekproef en van uitgebreidere meetinstrumenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15658
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo