Zwarte en Witte scholen: Bestaat er verschil? De invloed van etnische schoolcompositie op de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden van basisschoolleerlingen.
Summary
Dit onderzoek kijkt of de de etnische schoolcompositie (zwarte, gekleurde en witte scholen) van invloed is op de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen. Daarnaast wordt er ook gekeken of er andere individuele en schoolfactoren zijn die van invloed zijn op de vaardigheden van leerlingen. Er is speciale aandacht voor een zwarte basisschool uit Rotterdam zuid. Deze Basisschool heeft een nieuwe lesmethode ingevoerd, Fysieke Integriteit, waarvan onderzocht wordt of deze een positief effect heeft op de vaardigheden van leerlingen. Dit is onderzocht met behulp van multilevel analyse. De data die hiervoor gebruikt is, heet CohortOnderzoekOnderwijsLoopbanen5-18 en is afkomstig van DANS. Dit databestand bestaat uit bijna 40.000 Nederlandse basisschoolleerlingen uit groep twee, vijf en acht. Daarnaast is eigen data verzameld op de basisschool in Rotterdam. Uit de resultaten blijkt dat de etnische schoolcompositie niet van belang is. Niet de etniciteit van medeleerlingen bepaalt de vaardigheden van leerlingen, maar de eigen sociaaleconomische status en ouderbetrokkenheid en de sociaaleconomische status van medeleerlingen. Voor de basisschool uit Rotterdam geldt dat het programma Fysieke Integriteit een positief effect lijkt te hebben op de sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen.