View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effectevaluatie van de Brede School Bibliotheek

        Thumbnail
        View/Open
        Bothof, P. - masterthesis.pdf (1.313Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Bothof, P.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was het onderzoeken van het effect van de Brede School Bibliotheek (BSB) op het leesgedrag van middelbare scholieren. Ook is er gekeken naar manieren om de BSB verder te ontwikkelen om de effecten te vergroten. Dit onderzoek is uitgegaan van de Theory of Planned Behavior (Ajzen, 1991). Om het effect van de BSB op het leesgedrag van middelbare scholieren te onderzoeken, is er gebruik gemaakt van een pre-experimenteel onderzoeksdesign. Er werd onderzocht welk van de factoren de variantie in leesgedrag konden verklaren: deelname aan de BSB, de sociale norm van ouders, school of vrienden, de leesattitude, de leesvaardigheid of de selectievaardigheid. Uit het onderzoek bleek dat er geen verband was tussen deelname aan de BSB en hoeveel middelbare scholieren lezen. Er was wel een significant verband tussen deelname aan de BSB en het aantal boeken dat scholieren lenen bij de bibliotheek. De belangrijkste factor uit dit onderzoek die het leesgedrag beïnvloedt, is de leesattitude van de middelbare scholier. Hoe positiever de leesattitude van de middelbare scholier, des te positiever het leesgedrag van de middelbare scholier. Om de effecten van de BSB te vergroten, is het noodzakelijk te onderzoeken wat middelbare scholieren prettige leeservaringen vinden en welke factoren de leesattitude beïnvloeden. Voor de verbetering van het literatuuronderwijs op middelbare scholen is het van belang te onderzoeken waarom de sociale norm van school een negatieve invloed heeft op het leesgedrag van middelbare scholieren. Om het leesgedrag van de scholieren te verbeteren is het noodzakelijk dat de bibliotheek, de basisscholen en de middelbare scholen gaan samenwerken. Hierdoor wordt het mogelijk een doorgaande leerlijn te krijgen in het literatuuronderwijs. Deze doorgaande leerlijn kan bereikt worden door de BSB uit te breiden naar het voortgezet onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15626
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo