View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leren (kiezen) vanuit persoonlijke interesses.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis VdMolenKuipers 3802574.pdf (403.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Molen Kuipers, E. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het reguliere onderwijs is er weinig aandacht voor interesseontwikkeling en identiteitsontwikkeling (Onderwijsraad, 2012). Dit is opmerkelijk want leren vanuit persoonlijke interesse kent verschillende positieve invloeden (o.a. Hidi & Renniger, 2006). Interesses ontstaan en ontwikkelen zich in verschillende sociale omgevingen (o.a. Barron, 2006). Wanneer leerlingen zich bewegen in de sociale omgevingen (prominente omgevingscontexten zijn familie, vrienden, school en prominente anderen) kan een ontwikkeling onderbroken of gestopt worden (Akkerman & Bakker, 2011). Tijdens het vmbo komen leerlingen voor verschillende studiekeuzes te staan, zoals het kiezen van een vervolgopleiding. Een moeilijk keuzeproces (Meijer, Kuijpers & Winters, 2010), waar leerlingen goed op voorbereid zouden moeten worden. In een kwalitatieve studie is onderzocht hoe persoonlijke interesses in relatie tot gemaakte schoolkeuzes tot stand komen en welke rol de sociale omgeving hierin speelt. De dataverzameling heeft bestaan uit het afnemen van vragenlijsten bij 59 vierdejaars vmbo leerlingen en acht diepte-interviews. De data is geanalyseerd middels een kwalitatieve analyse en beschrijvende statistiek. Deze studie geeft aanleiding voor het aannemen dat sport een verbindende factor kan vormen tussen verschillende groepen, en in het bijzonder de schoolomgeving. Ondanks dat de school geïsoleerd lijkt ten op zichte van andere sociale omgevingen, kiest een groot deel van de leerlingen vanuit een persoonlijke interesse. Het aanreiken van exploratiemogelijkheden lijkt bij te dragen aan het verzamelen van ervaringen in verschillende omgevingscontexten binnen en buiten school zodat leerlingen tot een weloverwogen keuze voor de vervolgopleiding kunnen komen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15606
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo