View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschil in vooruitgang wat betreft getalbegrip tussen kinderen in verschillende trainingscondities.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Coers, ACE-3954358 en Heining, AE-3956342 en Hoogerland, AJ-3658031 en Plas, MH-3643018.pdf (375.5Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Coers, A.C.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Getalbegrip wordt in de literatuur omschreven als het vermogen om numerieke eenheden (hoeveelheden) te begrijpen, te verwerken en hieromtrent inschattingen te kunnen maken. Getalbegrip is een goede voorspeller van de latere rekenvaardigheid van kinderen en een onderontwikkeling hiervan kan leiden tot heftige en persistente rekenproblemen. Getalbegrip bestaat uit drie facetten: non-symbolisch getalbegrip, symbolisch getalbegrip en mapping. In dit onderzoek is de effectiviteit van een specifieke training voor getalbegrip bepaald. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen twee trainingscondities, te weten een paper-and-pencil conditie (n=28) en een computerconditie (n=28), welke vergeleken zijn met een controleconditie (n=29). Door middel van het uitvoeren van een ANCOVA is gebleken dat de training, evenals de trainingscondities, geen significant effect heeft op de te onderscheiden facetten van getalbegrip en het totale getalbegrip. Een mogelijke verklaring voor dit resultaat is de gebruikte populatie, waarbij zowel sterke als zwakke rekenaars deelnamen aan de trainingen. Verwacht wordt dat zwakke rekenaars meer baat hebben bij de getalbegripstraining. Daarnaast is de invloed van sekse op mapping gemeten. Uit de ANCOVA blijkt dat sekse geen significante invloed heeft op mapping. Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek worden gegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15566
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo