De realiseerbaarheid van een coöperatieve identiteit
Summary
In dit onderzoek is onderzocht hoe middenmanagers van lokale Rabobanken betekenis en invulling geven aan het identiteitsconcept van de Rabobank organisatie. Er lijkt sprake te zijn van een betekenisgeving aan het identiteitsconcept door middenmanagers die overeenkomt met hoe het topmanagement het identiteitsconcept heeft vastgelegd, waarbij de invulling van twee identiteitsaspecten (' langdurige relatie' en ' duurzame samenleving' ) overeenkomt deze vastgelegde identiteitsaspecten. Bij de invulling van de andere twee identiteitsaspecten (' participatie van de klant' en ' solide basis' ) zijn echter operationele problemen en operationaliseringsproblemen waar te nemen. Middenmanagers lijken daarnaast door de negatieve effecten van een verscherpte wet- en regelgeving en de ondersteuningsproblemen veel frustratie en weerstand te ervaren omdat daardoor hun invulling van vooral het identiteitsaspect ' langdurige relatie' onder druk komt te staan. Bovendien lijken er processen naast elkaar te bestaan: de middenmanagers lijken op sommige momenten erg bewust te zijn van het identiteitsconcept in de operationele zaken die ze uitvoeren, maar lijken soms ook in hun werkzaamheden het identiteitsconcept achterwege te laten. Het lijkt alsof de middenmanagers dan meer de ' bril' op hebben van de operationele kant van hun functie waardoor zij de strategische visie van de organisatie niet in hun werkzaamheden integreren. Met het specifieke identiteitsaspect ' langdurige relatie' is dat echter niet het geval: de middenmanagers lijken in hun werkzaamheden altijd met dit identiteitsaspect rekening te houden.