Het duurzaamheidsdilemma: Een onderzoek naar de betekenisgeving aan duurzaamheid van Heijmans-medewerkers.
Summary
De vraag naar duurzame organisaties neemt steeds verder toe, maar weinig onderzoek is gedaan naar de manier waarop organisaties omgaan met deze groeiende vraag. Dit verslag is het resultaat van een onderzoek naar de betekenisgeving aan duurzaamheid van medewerkers van het bouwbedrijf Heijmans. Met dit onderzoek is getracht de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden:
Hoe geven de medewerkers van Heijmans betekenis aan duurzaamheid en hoe verhoudt zich dit tot de organisatie ideologie?
Uit het onderzoek is gebleken dat Heijmans-medewerkers volgzaam zijn naar de vraag van de opdrachtgever waardoor het moeilijk is om de door de directie vastgestelde doelstelling om toonaangevend te zijn te behalen. Deze conclusie komt voort uit de ontdekking dat het belang naar duurzaamheid groeit in de instituties en dat dit belang via de opdrachtgevers bij de medewerkers van Heijmans terechtkomt. Dit kan leiden tot een dilemma aangezien binnen Heijmans het belang van winstgevendheid als belangrijkste doeleinde heerst. Winstgevendheid kan botsen met het belang van duurzaamheid. Daarentegen hoeft de vraag naar duurzaamheid geen dilemma op te leveren omdat ook uit het onderzoek is gebleken dat medewerkers aangeven dat duurzaam werken tot winstgevendheid leidt. Op deze manier kan duurzaamheid op een positieve manier ingezet worden om bij te dragen aan winstgevendheid. Om duurzaamheid op deze positieve manier te gebruiken is een concrete definitie, welke toegespitst is op elke bedrijfsstroom, van belang.