'Zo doen wij dat nu eenmaal' -- Competentieversterking bij medische professionals via professionele culturen
Summary
De zorgsector heeft met allerlei ontwikkelingen te maken. Werk- en prestatiedruk, een explosieve- en gedifferentieerde zorgvraag, maar ook nieuwe manieren van werken door professionals. Door deze ontwikkelingen hebben medische professionals steeds vaker ' nieuwe' organiseercompetenties nodig zoals ' samenwerken' , ' verandermanagement' of ' communiceren.' In een poging om bovenstaande ontwikkelingen te beheersen, passen organisaties geregeld top-down gestuurde, dwingende veranderprocessen toe. Deze stuiten echter op professionele culturen: culturen waarin autonomie en zelfsturing zeer belangrijk zijn. Om competentieversterking toch mogelijk te maken kan in plaats van het ' doorbreken' van professionele culturen of het ' opleggen' van veranderingen zoals competentieversterking, juist gekeken worden naar het vormgeven van veranderprocessen op een manier die aansluit bij professionele culturen. Dit heeft geleid tot een centrale vraagstelling: ' Op welke manier kunnen veranderprocessen gericht op competentieversterking bij professionals worden vormgegeven, zodat deze aansluiten bij professionele culturen en welke factoren beiÌ nvloeden deze aansluiting?' Aan de hand van theorie is gekeken naar welke vormgeving de meeste aansluiting zou kunnen vinden bij professionele culturen. Dit is getoetst aan de casus 'Verwonder & Verbeter', een veranderproces gericht op competentieversterking in het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Professionals leken erg enthousiast over deze casus, waardoor dit een mooi studieobject leek om deze aansluiting te bekijken. Uit dit onderzoek bleek dat de theoretische vormgeving sterk overeen kwam met de redenen waarom professionals enthousiast waren over het veranderproces. Het onderzoek brengt in kaart op welke manier veranderprocessen vormgegeven kunnen worden zodat deze aansluiting bereikt kan worden. Ook worden een aantal aanbevelingen gedaan voor de casus, overdraagbaarheid en beroepsorganisaties.