Werkgeheugen, motivatie en rekenprestaties: een mediatiemodel. Een onderzoek naar het mogelijke mediatie-effect van motivatie tussen het werkgeheugen en rekenprestaties van basisschoolleerlingen van groep 6 t/m 8
Summary
Achtergrond: Het is erg belangrijk dat leerlingen op school goed rekenonderwijs ontvangen. In dit onderzoek zal onderzocht worden wat het effect van werkgeheugen en motivatie op rekenprestaties is en of er een mediatie-effect van motivatie bestaat tussen het werkgeheugen en rekenprestaties. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd bij 742 basisschoolleerlingen uit groep 6 tot en met 8 en uitgevoerd met lineaire en multipele regressieanalyses. Hiervoor werden de scores van leerlingen op de Online Werkgeheugentaak voor Kinderen, de Globale Motivatie Vragenlijst en de Citotoets Rekenen-Wiskunde gebruikt. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat er een significant effect is van werkgeheugen op rekenprestaties, van werkgeheugen op motivatie en van motivatie op rekenprestaties. Bovendien blijkt dat het effect van werkgeheugen op rekenprestaties gedeeltelijk verklaard kan worden door verschillen in motivatie. Conclusie: In overeenstemming met eerder onderzoek blijkt dat leerlingen met een hogere werkgeheugencapaciteit betere rekenprestaties halen. Ook hebben zij een hogere motivatie voor het vak rekenen. Bovendien blijkt dat leerlingen die meer gemotiveerd zijn voor rekenen betere rekenprestaties halen. De relatie tussen werkgeheugen en rekenprestaties wordt voor een klein deel gemediëerd door motivatie.