Meelifters in het projectonderwijs: De invloed van individuele verantwoordelijkheid op meeliftgedrag.
Summary
Samenwerkend leren krijgt steeds meer belangstelling in het onderwijs en binnen organisaties. Samenwerkend leren kent vele voordelen, echter zijn ook nadelen te noemen. Een veel voorkomend probleem is meeliftgedrag. Dit onderzoek richt zich op samenwerkend leren binnen het hbo-projectonderwijs, het construct meeliftgedrag, de invloed van individuele verantwoordelijkheid middels peer assessment op meeliftgedrag en de effecten van meeliftgedrag op groepsresultaten. Allereerst is in een eerste deelstudie middels een Delphi-studie een valide en betrouwbaar meetinstrument ontwikkeld om het construct meeliftgedrag tijdens projectmatig werken te meten. Vervolgens is in een tweede deelstudie een experiment uitgevoerd, waarbij in de experimentele groepen gebruik is gemaakt van peer assessment om de individuele verantwoordelijkheid te vergroten. Resultaten laten zien dat groepen door gebruik van peer assessment meer bewust worden van meeliftgedrag. Daarnaast is bewijs gevonden dat productiviteit een voorspeller is van meeliftgedrag en blijkt uit een beschrijvende analyse naar de invloed van meeliftgedrag op groepsresultaten, dat studenten werk van andere groepsleden dat onder de norm is compenseren.