Het geleerde ook toegepast? Transfer van het geleerde naar het handelen in de beroepspraktijk
Summary
In dit evaluatieve onderzoek is onderzocht in hoeverre studenten, die een opleiding hebben gevolgd voor beroepsbegeleidende leerwegen (BBL) binnen het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) via een online leeromgeving, het geleerde gebruiken in hun dagelijkse beroepspraktijk. De vraagstelling was: In hoeverre is bij BBL-deelnemers sprake van transfer van het geleerde in een online leeromgeving als onderdeel van de opleiding, naar het handelen in de beroepspraktijk? Met transfer wordt in dit onderzoek gedoeld op het efficiënt kunnen hergebruiken van de verworven kennis in nieuwe situaties en bij nieuwe taken (Schwartz, Chase & Bransford, 2012). Zowel relevante interne factoren, waaronder transfermotivatie en persoonlijke capaciteit, zijn betrokken in het onderzoek, als externe factoren zoals transferontwerp en transferklimaat (Holton, Bates, Bookter & Yamkovenko, 2007). Een kleinschalig onderzoek is gehouden onder tien studenten van drie verschillende opleidingen, waarin data zijn verzameld via een schriftelijke vragenlijst en een aanvullend interview met zes studenten en zes praktijkopleiders. Uit het onderzoek blijkt dat de interne en externe factoren positief aanwezig zijn. De behandelde kennis wordt in hoge mate toegepast in de beroepspraktijk. Deelnemers hebben echter niet veel nieuwe dingen geleerd op de opleiding, omdat ze al lange tijd werkzaam zijn in deze branche en de behandelde procedurele kennis al toepasten in de beroepspraktijk.