Ouders en professionals over de activiteiten van ouderbetrokkenheid bij naschools onderwijsprogramma Playing for Success
Summary
Van alle schoolgaande jeugd in Nederland presteert 10% minder goed dan verwacht mag worden gezien hun cognitieve aanleg. Playing for Success (PfS) is een naschoolsprogramma voor onderpresterende kinderen om zowel aan taal-, reken- en ICT-vaardigheden te werken als aan hun sociaal-emotioneel welbevinden. Uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs positieve invloed heeft op zowel de cognitieve ontwikkeling als het sociaal-functioneren van kinderen. Vanuit het landelijke management van PfS is echter weinig zicht welke activiteiten leercentra uitvoeren met ouders en wat voor invloed deze activiteiten hebben op de betrokkenheid van ouders bij PfS. Er zijn interviews gehouden met negen centrum-managers, negen docenten PfS en zestien ouders van deelnemende kinderen, aangevuld met observaties en documenten. Uit de resultaten blijkt dat managers en docenten vooral contact met ouders hadden tijdens de eerste en laatste bijeenkomst, tijdens het vervoer van de leerlingen en door middel van social media. In deze activiteiten werd veel aandacht besteed aan de houding van ouders richting PfS en de manier van werken, minder aandacht werd besteed aan activiteiten waarbij de sociale omgeving van ouders betrokken werd. Ook was het lastig om te consequenties van deze activiteiten op te merken bij ouders. De mogelijkheden van social media zouden kunnen worden uitgebreid, zodat ouders eerder met vragen kunnen komen. Daarnaast bleek het lastig om van ouders die niet naar PfS kwamen en ouders met een niet-Nederlandse achtergrond te betrekken. PfS zou mogelijk kunnen samenwerken met een partner uit de zorg- en welzijnsector, zodat zij bij vraagstukken op het grensvlak onderwijs en welzijn kunnen ondersteunen.
Abstract
Of all youth in the Netherlands achieve 10% less than might be expected given their cognitive ability. Playing for Success is an after-school-program for underachieving children to work on their language, math and ICT skill, but also on their social-emotional wellbeing. Studies have shown that the involvement of parents has a positive impact on both cognitive development and the social functioning of children. From the overall management of PfS is little idea what activities learning-centers run regarding parents and what impact these activities have on the involvement of parents in PFS. Interviews were held with nine center managers, nine teachers and sixteen parents of participating children, with an addition of observations and documents. The results show that managers and teachers had especially contact with parents during the first and last meeting, during the transport of the pupils and through social media. In these activities, much attention was paid to the attitude of parents towards PFS and the way of working, less attention was paid to activities which concerned the social environment of parents. It was also difficult to note the consequences of these activities to parents. The possibilities of social media could be extended so that parents can come earlier with questions. It also proved difficult to involve parents who didn’t came to PFS and parents with a non-Dutch background. PFS could cooperate with a partner from the care and welfare sector, so that they can support at the interface of education and welfare issues.