View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Pestgedrag onder negen tot 12 jarige leerlingen met leermoeilijkheden in het regulier basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Giesbertz, LCHM-3802892 en Wallenburg, A-3807878.pdf (453.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Giesbertz, L.C.H.M.
        Wallenburg, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De algemene doelstelling was inzicht verkrijgen in verschillen in prevalentie van ervaren pestgedrag op reguliere basisscholen bij leerlingen tussen negen en 12 jaar met leermoeilijkheden vergeleken met leerlingen zonder leermoeilijkheden naar sekse en leerjaar, visie op pesten, aanpak en ervaren effectiviteit. Middels een multi-method is onderzoek verricht. 183 leerlingen van vier basisscholen hebben de OMEV vragenlijst ingevuld. Op basis van geclassificeerde pestrollen zijn 24 leerlingen met leermoeilijkheden geïnterviewd. Uit de resultaten bleek geen significant verschil in pestgedragingen tussen bovenbouwleerlingen met en zonder leermoeilijkheden. Echter bleek uit frequentiepercentages van pestrollen dat leerlingen met leermoeilijkheden meer betrokken zijn bij pestgedragingen. Leerlingen met leermoeilijkheden hadden over het algemeen een zelfde visie op pesten en zagen geen relatie tussen leermoeilijkheden en pesten. Ook was consistentie zichtbaar in de geclassificeerde en zelfervaren pestrol. De effectiviteit van de pestaanpak is wisselend ervaren. Een belangrijke implicatie betrof de behoefte aan een vertrouwenspersoon.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15285
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo