View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De beleving van pestsituaties op het Speciaal Basisonderwijs naar prevalentie, aard en aanpak bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Exterkate, S-3465608 en Weijenberg, IF-3495485.pdf (351.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Exterkate, S.
        Weijenberg, I.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Pesten is een veelomvattend probleem dat ook onder kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) binnen het Speciaal Basisonderwijs (SBO) voorkomt. Dit onderzoek verschaft wetenschappelijke kennis en implicaties voor pestinterventies. De doelstelling van dit onderzoek was inzicht verkrijgen in het verschil in prevalentie van ervaren pestgedrag op SBO scholen bij leerlingen van 9 tot en met 13 jaar met ASS (n = 25) in vergelijking met leerlingen zonder ASS (n = 72) naar sekse en leerjaar en in de aard en aanpak door scholen en docenten van ervaren pestgedrag bij leerlingen met ASS. De ervaren prevalentie werd kwantitatief onderzocht middels vragenlijsten. Daderschapscores waren onverwacht significant hoger onder kinderen met ASS. Bij slachtofferschapscores was dit niet het geval. Sekse en leerjaar waren niet van invloed. Onder kinderen met ASS bestond meer variatie in de frequentiepercentages geclassificeerde pestrollen. De visie op aard en aanpak werd kwalitatief onderzocht middels interviews. De leerlingen hadden moeite met het alomvattend definiëren van pestsituaties. Deze werden niet altijd zo beleefd en ze zagen zichzelf veelal als niet betrokken, wat overeenkwam met hun geclassificeerde rol. Ze ervoeren de aanpak als wisselend effectief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15284
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo