View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van de opvoeding op het persoonlijk sociaal netwerk van moeders

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Coomans, LLA-3351440.pdf (562.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Coomans, L.L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting De betrokkenheid van het sociaal netwerk bij het gezin is van belang voor het welzijn van moeder en kind. Informele steun bij de opvoeding vermindert alledaagse stress van de moeder. Moeders staan echter in toenemende mate alleen voor de opvoeding. Er zijn verschillende projecten die het sociaal netwerk van het gezin willen versterken. De invloed van het opvoeden en het krijgen van kinderen op het persoonlijk sociaal netwerk wordt niet meegenomen in deze projecten. Om de efficiency van deze projecten te vergroten, is gekeken naar de manier waarop de opvoeding het persoonlijk sociaal netwerk van de moeder beïnvloedt. Er zijn vijftien semi-gestructureerde interviews afgenomen bij moeders van kinderen in voorschoolse - en basisschoolleeftijd om te achterhalen wat de invloed is van het krijgen van kinderen op het persoonlijk sociaal netwerk. Daarnaast werd onderzocht hoe relaties verkregen via de opvoeding zich ontwikkelen en welke informele steun moeders krijgen bij de opvoeding. Geconcludeerd kan worden dat in de eerste drie jaar van het ouderschap het contact met vrienden en kennissen verwaterde of werd verbroken met wie niet de opvoedingservaring of verantwoordelijkheid gedeeld werd. Als deze wel werden gedeeld, dan werden de relaties intenser. Vanaf ongeveer het vierde levensjaar van het kind komen moeders steeds meer met andere ouders in contact via de vriendschappen van hun kinderen en formele en informele instelling waar kinderen lid van zijn. De redenen voor moeders om andere ouders te ontmoeten was voor emotionele steun, gezelligheid en de veiligheid van het kind. Moeders ontwikkelden hechtere relaties met andere ouders met wie de opvoedingsstijl en persoonlijke kenmerken overeenkwamen. Als moeders een hechtere band ontwikkelen durven ze zich bloot te geven. Daardoor kunnen personen passende steun geven aan moeders. Een implicatie voor projecten die het sociaal netwerk van het gezin willen versterken, is het bevorderen van het delen van opvoedingservaring en -verantwoordelijkheid van moeders van wie het eerste kind niet ouder is dan vier jaar. abstract The involvement of the family’s social network with child-rearing plays an essential role for the wellbeing of mother and child. For mothers, social support on parenting reduces daily stress. Increasingly, mothers are solely responsible for child-rearing. There are several projects aimed at increasing the involvement of the social network with the family. However the effect of the personal social network on child-rearing and the transition to parenthood is overlooked by these projects. In order to improve the efficiency of these projects this research focuses on the effect parenting has on the personal social network of the mother. Fifteen semi-structured interviews were conducted with mothers of preschool or elementary school children. This research examines the influence of becoming a first-time parent on the social network, the development of relationships created by parenting and the social support received from these relationships. It was concluded that during approximately the first three years of parenthood the relationship with friends or acquaintances partly or entirely dissolves if experience and/or responsibilities of parenting are not shared. If experience or responsibilities of parenting were shared the closeness of relationship increased. When the oldest child becomes around four the mother meets more other parents via the friendship of the children and/or formal or informal institutions of the child. The incentives for mothers to meet other parents are emotional support, fun and more security for their children. Mothers develop closer relations if parenting style and personal traites are alike. When mothers develop a closer relationship they find the courage to disclose more about themselves and receive and give social support. An implication for the projects is that: first-time mothers of children below the age of four should be encouraged to share their experiences and parental responsibilities
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15281
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo