View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Pestgedrag en prosociaal gedrag binnen het special basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Alan, M-3817555 en Weijer, F de-3776492.pdf (503.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Alan, M.
        Weijer, F.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Relatief gezien is er weinig bekendheid over pestgedrag op het speciaal basisonderwijs, maar er is wel gebleken dat kinderen binnen het speciaal onderwijs vaker betrokken zijn bij pestgedrag. Aangetoond is dat het vergroten van prosociaal gedrag in een schoolsetting een positief effect heeft op het verminderen van pestgedrag. Binnen dit onderzoek werd inzicht verkregen in de prevalentie van pestgedrag en prosociaal gedrag bij leerlingen van het speciaal basisonderwijs (SBO) en de ervaren effectiviteit van het programma De Vreedzame School naar sekse en leerjaar. Aan dit onderzoek hebben 98 respondenten deelgenomen, waarvan de leeftijdsrange van 8 tot 13 jaar is. Er werd gebruik gemaakt van de ‘Omgaan met Elkaar-vragenlijst’, een Nederlandse vertaling van ‘Social Experience Questionnaire – Selfreport’ en er zijn diepte-interviews afgenomen. Uit het onderzoek bleek dat sekse geen effect heeft op de mate van pestgedrag, maar wel op de verschillende rollen. Leerjaar geeft een inconsistent beeld voor de mate van pestgedrag. Ten aanzien van de geclassificeerde pestrol en de zelf ervaren pestrol kan geconcludeerd worden dat vijf van de negen respondenten zichzelf de juiste rol toekennen. De meerderheid van de respondenten geeft aan de gehanteerde interventies effectief te vinden. Dit blijkt gedeeltelijk ook uit de correlatie tussen pestgedrag en prosociaal gedrag. Aan de scholen wordt geadviseerd verder in te zetten op de prosociale principes van DVS.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15152
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo