View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het opvoeden van jonge pleegkinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Munster, DM van-3339718 en Wesel, MWCM van-3790185.pdf (364.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Munster, D.M. van
        Wesel, M.W.C.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond Er is nog maar weinig onderzoek verricht naar de situatie van pleegkinderen van nul tot en met vier jaar en deze pleegouders. In dit onderzoek werd het bestaan van gedrags- en ontwikkelingsproblemen bij pleegkinderen en opvoedstress bij pleegmoeders en pleegvaders onderzocht, waarbij er ook werd gekeken in hoeverre er een samenhang bestond tussen deze variabelen. Daarnaast werd er ook gekeken in hoeverre gedrags- en ontwikkelingsproblemen van pleegkinderen opvoedstress van pleegouders één jaar later voorspelden. Methode Aan dit onderzoek hebben 50 pleegmoeders en 46 pleegvaders deelgenomen met 51 pleegkinderen tussen 5 maanden en 46 maanden oud (M = 24 maanden, SD = 11.72). De groep die één jaar later opnieuw heeft deel genomen bestaat uit 19 pleegmoeders en 22 pleegvaders met 22 pleegkinderen tussen 24 en 57 maanden oud (M = 40 maanden, SD = 11.85). Gedragsproblemen zijn gemeten met behulp van de Child Behavior Checklist 1,5-5, het ontwikkelingsniveau met de Ages and Stages Questionnaire en de mate van opvoedstress met de Opvoedingsbelasting Vragenlijst. Resultaten Pleegouders rapporteerden meer internaliserende gedrags- en ontwikkelingsproblemen dan reguliere ouders. Zowel pleegmoeders als pleegvaders rapporteerden een zeer ernstige mate van opvoedstress in de opvoeding van hun pleegkind. Tegen de verwachtingen in bleek er geen samenhang te bestaan tussen gedragsproblemen en opvoedstress enerzijds en tussen ontwikkelingsproblemen en opvoedstress anderzijds. Echter, bestond er alleen voor pleegvaders een significante samenhang tussen de beleving van externaliserende gedragsproblemen en opvoedstress. Deels in overeenstemming met de verwachting, bleek dat alleen externaliserende gedragsproblemen van pleegkinderen een voorspellende waarde waren voor de opvoedstress van pleegouders één jaar later. Conclusie Pleegouders ervoeren in de opvoeding van hun pleegkind een zeer ernstige mate van opvoedstress. Het is belangrijk dat in de begeleiding van pleegouders van jonge pleegkinderen oog is voor de mate van opvoedingsbelasting.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14973
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo