View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het meten van competentiemotivatie bij kinderen van schoolgaande leeftijd

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Lambermont, FWM-3215563.pdf (477.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Lambermont, F.W.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Competentiemotivatie (de intrinsieke psychologische kracht die het individu stimuleert een vaardigheid te beheersen die redelijk uitdagend voor hem is), is van belang bij het aanleren van vaardigheden. Internationaal wordt de DMQ gebruikt om competentiemotivatie te meten. Echter, een betrouwbaar, bruikbaar en valide instrument om de competentiemotivatie van Nederlandse schoolkinderen te meten ontbreekt. Doel: De betrouwbaarheid, bruikbaarheid en constructvaliditeit van de DMQ-NL bij normaal ontwikkelde Nederlandse kinderen van 6 tot 12 jaar onderzoeken. Methode: De DMQ (45 vragen, zeven subschalen) is vertaald naar het Nederlands. Drieëndertig ouderparen hebben onafhankelijk de DMQ-NL ingevuld over hun normaal ontwikkelende kinderen (6 tot 12 jaar). De betrouwbaarheid is gemeten met behulp van Kappa en ICC; de bruikbaarheid aan de hand van een rapportcijfer; en de constructvaliditeit met een factoranalyse. Resultaten: De overeenkomst van scores op de subschalen en het totale gemiddelde was voldoende tot uitmuntend (ICC 0.603 - 0.843). Op 13 van de 45 items hadden ouders onvoldoende tot matige overeenkomst in scores (ICC0.107 – 0.263). Ouders gaven gemiddeld een 5.8 als rapportcijfer voor de bruikbaarheid. Ze gaven aan dat vragen veel op elkaar leken en veel dubbele ontkenningen werden gebruikt. In totaal zijn drie hoofdfactoren gevonden. Conclusie: De DMQ-NL kan betrouwbaar gebruikt worden onder ouderparen. De bruikbaarheid blijkt net voldoende en de constructvaliditeit is onvoldoende. Vervolgonderzoek met de aangepaste versie van de DMQ-NL naar competentiemotivatie bij kinderen (bij wie het leren van vaardigheden niet vanzelfsprekend is), wordt aangeraden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14944
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo