Mechanistisch redeneren in relatie tot strategiegebruik en schoolprestaties.
Summary
In Nederland blijkt het aanbod van met name hooggeschoolde technici achter te blijven bij de vraag. Vroegtijdig signaleren en stimuleren van bètatalenten is daarom van groot belang. Huidig onderzoek ging ervan uit dat bètatalent zich kan ontwikkelen vanuit de interactie tussen kind en omgeving. Er werd verwacht dat er een samenhang bestaat tussen mechanistisch redeneren en rekenprestaties, omdat er een aangetoonde samenhang is tussen wiskunde- en natuurkundeprestaties. Daarnaast werd verwacht dat oogbewegingen een duidelijk beeld geven van de toegepaste strategie en dat deze strategieën een hiërarchie in prestaties laten zien. Dit werd verwacht, omdat volgens de interactie-dominante visie, individuele verschillen in prestaties aantoonbaar moeten zijn op alle schalen van gedrag. De onderzoeksgroep bestond uit 37 participanten die tandwieltaken uitvoerden, waarbij oogbewegingen werden vastgelegd voor het bepalen van strategiegebruik en prestaties werden vastgelegd voor het bepalen van mechanistisch redeneren. Daarnaast zijn Citoscores van de participanten op Rekenen-Wiskunde geanalyseerd om bètatalent in kaart te brengen. De rekenprestaties en mechanistisch redeneren laten een significante samenhang zien voor meisjes. De betrouwbaarheid tussen oogbewegingen en strategieën bleek zwak te zijn. Concluderend kan gezegd worden dat de Citoscore Rekenen-Wiskunde een goede indicatie is voor bètatalent bij meisjes van tien en elf jaar. Dit betekent dat rekenonderwijs en mechanistisch redeneren elkaar ondersteunen in het onderwijs. Rekenen en mechanistisch redeneren kunnen geïntegreerd worden, om kinderen voor te bereiden op bètavakken die in het voortgezet onderwijs aan bod komen. De oogbewegingen geven in huidig onderzoek geen duidelijk beeld van de toegepaste strategie. Hierdoor kan geen uitspraak gedaan worden over de hiërarchie in prestatie.
Kernwoorden. Wetenschap en Techniek Onderwijs; bètavaardigheden; mechanistisch redeneren; strategiegebruik.