Wat is het effect van een specifieke taal- en luistertraining op het werkgeheugen en de receptieve woordenschat van kleuters?
Summary
In dit onderzoek wordt gekeken wat het effect is van een specifieke taal- en luistertraining in de vorm van een versjestraining, op de receptieve woordenschat en het werkgeheugen. 167 kleuters uit de groepen 1/2 uit het regulier onderwijs zijn verdeeld over een experimentele groep (n=82) met een 17 weken durende training door de leerkracht en een controlegroep (n=85). Zij zijn getest op werkgeheugentaken en receptieve woordenschattaken. Er werd gebruik gemaakt van een pretest-training-posttest design. De ANOVA repeated measures laat zien dat de kinderen uit de experimentele groep op alle onderdelen, behalve op werkgeheugentaken met weinig executieve controle, een significant sterkere vooruitgang hadden dan de controlegroep bij een gecorrigeerde p <.05. De testconditie bleek alleen een significante invloed te hebben op werkgeheugentaken met veel executieve controle. Kinderen met Nederlands als eerste taal (NT1) bleken significant meer te profiteren van de training op de receptieve woordenschattaken en bij werkgeheugentaken met weinig executieve controle dan kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2). Geconcludeerd kan worden dat de gebruikte taal- en luistertraining geen significant effect heeft op het werkgeheugen met weinig executieve controle en de receptieve woordenschat van kleuters.