View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De bevordering van empowerment in onderwijsprojecten voor meisjes in Pakistan, Somalië en Afghanistan.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Rademakers, A-3136779.pdf (459.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Rademakers, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Meisjes hebben een grote kans op uitsluiting van onderwijs. Onderwijs heeft positieve effecten op de gezondheid en economische status van vrouwen en hun kinderen. Onderwijs vergroot het vermogen om het eigen leven te controleren en de toekomst beter te plannen, ofwel onderwijs vergroot de mate van empowerment. In dit onderzoek is gekeken hoe en in hoeverre empowerment bevordert wordt in drie onderwijsprojecten voor meisjes in Pakistan, Somalië en Afghanistan. Uit de literatuur zijn drie belangrijke componenten van empowerment gehaald; mate van eigeneffectiviteit, bezit van vaardigheden en kennis en bezit van een sociaal netwerk. Van deze drie componenten wordt gesteld dat ze versterkt zouden moeten worden middels activiteiten binnen de onderwijsprojecten voor meisjes. Door analyse van projectdocumenten en interviews met sleutelinformanten is data verzameld en kon het verwachte effect van de verschillende activiteiten op de drie empowermentcomponenten gescoord worden. Alledrie de projecten gaan uit van onderwijs volgens het nationaal curriculum, maar passen de activiteiten binnen dit curriculum aan de lokale context aan of voegen extra activiteiten gericht op meisjes toe. Door deze ecologische aanpassingen is het onder moeilijke condities toch mogelijk om de empowerment van meisjes te versterken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14890
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo