De bevordering van empowerment in onderwijsprojecten voor meisjes in Pakistan, Somalië en Afghanistan.
Summary
Meisjes hebben een grote kans op uitsluiting van onderwijs. Onderwijs heeft positieve effecten op de gezondheid en economische status van vrouwen en hun kinderen. Onderwijs vergroot het vermogen om het eigen leven te controleren en de toekomst beter te plannen, ofwel onderwijs vergroot de mate van empowerment. In dit onderzoek is gekeken hoe en in hoeverre empowerment bevordert wordt in drie onderwijsprojecten voor meisjes in Pakistan, Somalië en Afghanistan. Uit de literatuur zijn drie belangrijke componenten van empowerment gehaald; mate van eigeneffectiviteit, bezit van vaardigheden en kennis en bezit van een sociaal netwerk. Van deze drie componenten wordt gesteld dat ze versterkt zouden moeten worden middels activiteiten binnen de onderwijsprojecten voor meisjes. Door analyse van projectdocumenten en interviews met sleutelinformanten is data verzameld en kon het verwachte effect van de verschillende activiteiten op de drie empowermentcomponenten gescoord worden. Alledrie de projecten gaan uit van onderwijs volgens het nationaal curriculum, maar passen de activiteiten binnen dit curriculum aan de lokale context aan of voegen extra activiteiten gericht op meisjes toe. Door deze ecologische aanpassingen is het onder moeilijke condities toch mogelijk om de empowerment van meisjes te versterken.