View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Duurzaam aan het werk

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Spiertz.pdf (1023.Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Spiertz, S.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        “Duurzaam aan het werk” is een kwalitatief onderzoek naar niet-duurzame werkhervatting onder langdurig werklozen. Van niet-duurzame werkhervatting is sprake wanneer een werkloze uitstroomt naar een reguliere baan en die vervolgens minder dan een half jaar behoudt. Uit onderzoeksliteratuur over langdurige werkloosheid blijkt dat een lange inactieve periode werklozen kan beïnvloeden op sociaal, cultureel en psychologisch vlak. Dat zou de kans op uitval uit nieuw werk onder deze groep kunnen vergroten. In dit onderzoek is onderzocht welke probleemmechanismen in samenhang met welke contextfactoren tot niet-duurzame werkhervatting onder langdurig werklozen kunnen leiden. Daartoe zijn twintig semi-gestructureerde interviews gehouden met afzonderlijk werkgevers en werknemers die ervaring hadden met niet-duurzame werkhervatting na langdurige werkloosheid. In de thesis worden aanbevelingen gedaan voor verbeteringen in het proces van arbeidsbemiddeling bij de opdrachtgever van dit onderzoek, het Werkgeversservicepunt Amersfoort. Uit de resultaten blijkt dat werkgevers en niet-duurzaam uitgestroomde werknemers zeer afwijkende zienswijzen hebben op de oorzaken van uitval uit nieuw werk. Dit duidt op een interpretatieverschil. Waar partijen besloten niet verder te willen gaan met de de andere partij bleken zij “vaststaande conclusies” over de ander getrokken te hebben. De voornaamste aanbeveling aan arbeidsbemiddelaars is om na de arbeidsbemiddeling tijdig contact met werknemers en werkgevers op te nemen om eventuele problemen snel te onderscheppen en het trekken van conclusies voor te zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14889
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo