View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van aanspreekvorm en verbale vloeiendheid op de Emotionele Strooptaak in zinsverband

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_FinaleVersie.pdf (316.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Graaf, E. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Emotionele Strooptaak in zinsverband is in dit onderzoek afgenomen onder 31 rechtshandige studenten tussen de 18 en 30 jaar oud met Nederlands als moedertaal. Er is met behulp van de Emotionele Strooptaak onderzocht wat de invloed van de emotionele inhoud van woorden en de aanspreekvorm is op de reactietijden van proefpersonen. Tot slot is, door middel van het meten van de verbale vloeiendheid van proefpersonen, gekeken of het verschil hierin nog invloed heeft op het eventueel gevonden Emotionele Stroopeffect. Uit de resultaten blijkt dat er een hoofdeffect is van het soort woord op de reactietijden. Het soort emotionele woord blijkt invloed te hebben op de reactietijden van proefpersonen. De aanspreekvorm blijkt geen invloed te hebben op de reactietijden. Daarnaast is gebleken dat het verschil in verbale vloeiendheid over het algemeen niet significant is. Als gekeken wordt binnen de verbale vloeiendheid groepen (laag versus hoog), dan zien we dat het hoofdeffect op het soort woord gekwalificeerd wordt door het interactie-effect tussen het soort woord en de verbale vloeiendheid. Binnen de lage verbale vloeiendheid groep wordt namelijk gevonden dat de reactietijden van proefpersonen bij complimenten significant korter zijn dan bij beledigingen. Op trendniveau zijn de reactietijden op de complimenten korter dan de reactietijden op de neutrale woorden, wat duidt op een facilitatie-effect. Deze resultaten laten, door de gevonden effecten op het soort woord, zien dat het doen van onderzoek naar de invloed van emotionele woorden op hoe proefpersonen een tekst verwerken erg waardevol is. Nu aangetoond is dat emotionele woorden in geen van de gevallen leiden tot langere reactietijden dan neutrale woorden, kan in toekomstig onderzoek achterhaald worden waar dit effect vandaan komt en wat ervoor zorgt dat proefpersonen neutrale woorden juist sneller verwerken dan emotionele woorden
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14849
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo