View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat onzichtbaar is, zichtbaar maken: Het effect van de scholing “Zien” op de visie van begeleiders ten aanzien van moeilijk verstaanbaar gedrag.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Brink, D-3768902 en Timmermans, BGC-3785491.pdf (195.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Timmermans, B.G.C.
        Brink, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een residentiële instelling voor mensen met een verstandelijke beperking heeft een nieuwe scholing ontwikkeld, “Zien”, voor begeleiders die werken met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag. De scholing richt zich op de relatie tussen de cliënt en begeleider. Het doel van ”Zien” voor begeleiders, is om het complexe gedrag van de cliënten beter te kunnen begrijpen en hier beter mee om te kunnen gaan. Het doel van deze studie is om het effect van “Zien” te bepalen op het kennisniveau en de visie van begeleiders ten aanzien van moeilijk verstaanbaar gedrag. Dit gebeurt door middel van een zelfontworpen vragenlijst over de kennis van mogelijke oorzaken, hun visie op de intentie van de cliënt wanneer deze moeilijk verstaanbaar gedrag vertoont, de mogelijke gevolgen en hoe de begeleiders het gedrag labelen. De trainingsgroep bestaat uit 98 begeleiders die de vragenlijst direct na de training hebben ingevuld (T1) en 72 begeleiders die dit nogmaals na drie maanden hebben gedaan (T2). De controlegroep bestaat uit 62 begeleiders die de scholing niet hebben gevolgd, maar wel met een vergelijkbare doelgroep werken. Om het effect van de training te bepalen, heeft de huidige studie de verschillen bepaald tussen beide groepen op T1. Om de mate van beklijving van de scholing te bepalen, is er gekeken naar de verschillen tussen de scores van de trainingsgroep op T1 en T2. Alleen het niveau van kennis over moeilijk verstaanbaar gedrag was hoger in de trainingsgroep dan in de controlegroep. De scores van de trainingsgroep verschilden niet significant over een periode van drie maanden. Uit het onderzoek blijkt dat het kennisniveau van de begeleiders van de trainingsgroep significant verbeterd is ten opzichte van de begeleiders van de controlegroep. Er is geen significant effect gevonden voor de visie van begeleiders op de redenen voor het vertonen van dit gedrag, de gevolgen van dit gedrag en hun beeld van het gedrag. Het is belangrijk dat er in de toekomst actief wordt ingezet op een koppeling tussen de toename in kennis en het daadwerkelijk handelen van begeleiders met deze kennis. Daarnaast is het belangrijk dat de instelling een beleid vormt over hoe de kennis uit de scholing gewaarborgd kan worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14846
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo