View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Rebound in het mbo Beleving van docenten en cursisten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vis, A-3782980.pdf (349.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Vis, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze thesis omvat een verkennend onderzoek. Centraal staat de onderzoeksvraag: ‘Wat zijn kenmerken van cursisten in de rebound van het mbo en hun omgeving (het gezin) en hoe sluit de rebound hierop aan?’ In dit onderzoek is een gestandaardiseerde vragenlijst afgenomen bij twee groepen docenten (rebound en mbo) en bij twee groepen cursisten (rebound en mbo). In totaal deden acht reboundvoorzieningen gericht op mbo-cursisten en drie reboundvoorzieningen voor voortgezet onderwijs waar ook mbo-cursisten worden opgevangen mee. Dit betekent 42 rebounders, 17 mbo-cursisten, 16 rebounddocenten en 5 mbo-docenten. De resultaten van de afgenomen YSR en de TRF vertonen overlap. Zowel rebounders als mbo-cursisten hebben lage en hoge scores op de spreiding van deze schalen. Opgemerkt kan worden dat rebounders problemen hebben op het gebied van houding en gedrag, angstig depressief gedrag en teruggetrokken gedrag. Rebounddocenten zijn positiever over de nabijheid en populariteit van de rebounders dan de mbo-docenten. Reboundvoorzieningen sluiten meer aan op de aanbevelingen van Dynarski en collega’s om schooluitval te reduceren dan mbo-opleidingen. Echter missen de rebounders vakspecifieke lessen op de rebound en vakinhoudelijke kennis van de rebounddocenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14760
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo