View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De effectiviteit van Triple P themabijeenkomst ‘Tieners laten meewerken’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jacobs, ECMJ-3830152.pdf (656.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Jacobs, E.C.M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De themabijeenkomst ‘Tieners laten meewerken’, een module van het opvoedprogramma Triple P, is onderzocht op effectiviteit. Hiervoor hebben vijf themabijeenkomsten plaatsgevonden in verschillende regio’s in Nederland. De participanten waren ouders die moeilijkheden ervaren met het tegendraadse gedrag van hun kinderen (11-17 jaar). Een groep van 80 ouders zijn op basis van loting ingedeeld bij de themabijeenkomst of bij een (wachtlijst)controle groep. Voorafgaand aan de themabijeenkomst en vier weken na de themabijeenkomst vond een meting plaats via een digitale vragenlijst. Er was geen aantoonbaar effect van de themabijeenkomst op disfunctionele opvoedingstijlen en geen aantoonbaar effect van de themabijeenkomst op de conflicten tussen ouders en adolescenten. Echter bij een groep ouders die ernstigere conflicten met hun adolescent hadden (binnen een klinische grenswaarde) was er een kleine significante afname in ouder-adolescent conflicten. Tenslotte was er een klein positief effect op het zelfvertrouwen van de ouder. Het zelfvertrouwen van de ouders in de experimentele groep was, zowel voor zelfvertrouwen in verschillende situaties als zelfvertrouwen in de omgang met het gedrag van de adolescent, significant vooruitgegaan ten opzichte van de ouders in de controle groep.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14757
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo