View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Oriënteren op het Integraal Kindcentrum

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Antonides, MW-3466485.pdf (1.178Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Antonides, M.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel Dit onderzoek verkent de mogelijke effecten van een Integraal Kindcentrum op de ontwikkeling van kinderen. Een Integraal Kindcentrum (IKC) is een voorziening waarin kinderopvang en primair onderwijs nauw samenwerken om een dagarrangement te bieden met ruimere openingstijden, voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Verwacht wordt dat aspecten van een IKC een positief effect hebben op de ontwikkeling van kinderen door het verbeteren van sociale cohesie, het verminderen van ouderstress en het verbeteren van de continuïteit in het leven van kinderen. Methode Dit is onderzocht in een oriënterend onderzoek gebaseerd op de Delphi methode. Waarbij de mening van medewerkers en een kleine groep ouders over de verschillende aspecten van een IKC gemeten werd. De onderzoeksgroep bestond uit alle medewerkers van een kinderopvangorganisatie (N=165) en een kleine groep klanten van deze kinderopvang (N=50). Er zijn een digitale enquêtes en telefooninterviews afgenomen. De enquêtes zijn ingevuld door 74 medewerkers en 38 ouders (waarvan 15 klanten en 23 medewerkers). De data is statistisch geanalyseerd om het model van de effecten op de ontwikkeling van kinderen te testen en ook om de verschillende opvattingen over het IKC te meten. Resultaten Er is bewijs gevonden voor de positieve effecten van één pedagogisch beleid op de continuïteit in het leven van kinderen en het verminderen van ouderstress door het verruimen van openingstijden. De resultaten wijzen op een verwacht positief effect van continuïteit op veilige hechting en het verminderen van ouderstress op probleemgedrag. Conclusie Dit oriënterend onderzoek wijst op positieve effecten van een IKC op de ontwikkeling
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14756
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo