Coffee, extra Strong with a shot of Identity.
Summary
Twaalf jaar na het begin van de ‘Global War on Terror’, kampen veel Amerikaanse veteranen met een door hun uitzending veranderd wereldbeeld. Een plek waar veteranen proberen om te gaan met dit wereldbeeld is Coffee Strong. Coffee Strong is een non-profit organisatie die gestoeld is op antimilitaristische sentimenten en wordt gerund door veteranen. De redenen en de wijze waarop de vier veteranen bij Coffee Strong terecht zijn gekomen is uiteenlopend, wel verklaren de theorieën met betrekking tot concepten als discours, agency, de uitzonderingstoestand en het naakte lichaam van Agambe, Manicheïsme en de verbeelde gemeenschap hoe deze specifieke groep veteranen anno 2013 vormgeeft aan hun eigen sociale werkelijkheid en hun door de oorlog getransformeerde ‘zelf’. Het blijkt is dat, als je de verhalen samen neemt, de veteranen door onderdeel te worden van een gemeenschap als Coffee Strong hun agency gebruiken om zo een tegen discours te vormen en met het Amerikaanse ‘nationalistische’ discours en de militaire structuur in dialoog gaan. Coffee Strong biedt veteranen de mogelijkheden om zich actief in te kunnen zetten voor sociale rechtvaardigheid en kan leiden tot een herontdekking en ontplooiing van het zelf.