Vitendo Dhidi Ya Maneno: geen Woorden, maar Daden. Hip Hop en Keep it Real in Dar es Salaam.
Summary
Samenvatting
Hip hop in Tanzania is in de jaren tachtig bekend geworden en heeft zich in de loop der tijd door verschillende lokaliseringsprocessen ontwikkeld tot een stijl die sterk verschilt van de Amerikaanse variant. Deze lokaliseringsprocessen zijn grofweg onder te verdelen in vier soorten waaronder: stijl, taal, beat en tekstuele inhoud. Zo kenmerkt hip hop in Tanzania zich op stijlgebied door bewustzijnsrap met sociaal-kritische teksten. Het belangrijkste element hierbij is ‘knowledge’. Hip hop artiesten zien de muziek als educatie. Hip hop dient als een spiegel voor de maatschappij en vertegenwoordigt de cultuur. De raps zijn voornamelijk in Swahili en op ‘echte’ hip hop beats. Op het Kilinge evenement in Dar es Salaam wordt deze vorm van hip hop vertegenwoordigt. Hip hop heeft in Tanzania door de Amerikaanse variant een negatieve reputatie opgelopen. Hip hop in Amerika kenmerkt zich vandaag de dag door andere stijlen, waaronder gangsta rap en amusementsrap. Hip hop is in Tanzania populair onder manlijke jongeren en heeft een slechte reputatie bij met name ouderen. Dit zorgt ervoor dat hip hop artiesten moeilijk geld verdienen. Artiesten op het Kilinge evenement proberen een andere kant van hip hop te laten zien. Hierin worden ze gedreven door hun keep it real mentaliteit. Hierin staat staying true to oneself en not ‘’selling out’’ to the mainstream centraal. Deze mentaliteit komt zowel tot uiting in de muziek, tijdens het Kilinge evenement en in het dagelijks leven.