Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKügle, Karl
dc.contributor.authorTaylor, K.C.
dc.date.accessioned2013-09-10T17:01:10Z
dc.date.available2013-09-10
dc.date.available2013-09-10T17:01:10Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14697
dc.description.abstractVele opera's zijn gebaseerd op de werken van William Shakespeare. Maar wat doen componisten met het verhaal tijdens de transactie van Shakespeare naar opera op tekstueel en muzikaal gebied? In dit eindwerkstuk heb ik gekeken naar een specifiek onderwerp dat vaak voorkomt in de werken van Shakespeare, namelijk 'het bovennatuurlijke', en hoe dit thema in opera's wordt verwerkt. Door 'A Midsummer Night's Dream' van Benjamin Britten en 'The Tempest' van Thomas Adès te bestuderen en met elkaar te vergelijken heb ik ondervonden dat beide componisten met muzikale middelen 'het bovennatuurlijke' benadrukken. Door het gebruik van, onder andere, leitmotieven en hoge stemsoorten krijgt 'het bovennatuurlijke' in deze opera's een prominente rol. Daarnaast wordt het thema door de tekst ook benadrukt door in beide opera's korte, ritmische zinnen te gebruiken voor bovennatuurlijk personages. Een methode die Shakespeare ook toepaste.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent9988994 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleShakespeare's magie in opera's - Een vergelijking van 'A Midsummer Night's Dream' door Benjamin Britten en 'The Tempest' door Thomas Adès
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsShakespeare, Benjamin Britten, Thomas Adès, A Midsummer Night's Dream, The Tempest
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record