View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Tien euro voor een virtuele koe: Een onderzoek naar de vervagende scheiding tussen spel en realiteit

        Thumbnail
        View/Open
        Tien euro voor een virtuele koe.pdf (805.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Dirksz, J.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De meeste mensen die wel eens een computerspel hebben gespeeld, weten dat het erg makkelijk is om tijdens het spelen het besef van tijd en ruimte kwijt te raken en om volledig op te gaan in de virtuele wereld van het spel. Met de komst van het internet, de smartphones en social network sites is er een breuk zichtbaar geworden in de scheidingswand tussen spel en werkelijkheid. Tegenwoordig kost het spelen van een spel geen uren tijd meer en er is geen bepaalde strategie of handigheid meer nodig. De spellen waar ik hier met name op doel, zijn de social network games. Hier is namelijk iets interessants aan de hand, want in feite kopen deze spelers virtuele objecten met echt geld. Maar wat koop je dan eigenlijk en waarom? Een virtueel object wordt namelijk gezien als niet echt, dus waarom zou je iets virtueels kopen als je voor datzelfde geld ook iets materieels kan kopen? Wanneer het uitgeven van geld echter een beduidende rol gaat spelen bij de spelprogressie, is het kopen van virtuele objecten met echt geld ineens niet meer zo gek. Aan de hand van de casus 'Farmville 2' zal ik laten zien dat de scheiding tussen spel en realiteit tegenwoordig aan het vervagen is en dat dit met name het geval is bij de social network games.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14695
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo