View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De opkomst van de Creatieve Schouwburg

        Thumbnail
        View/Open
        @Thesis DEFINITIEVE VERSIE aug 2013.pdf (1.059Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Habraken, E.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie doet onderzoek naar de manier waarop de publieke ruimtes van de vier Randstedelijke Schouwburgen – de Rotterdamse Schouwburg, Stadsschouwburg Amsterdam, Stadsschouwburg Utrecht en de Koninklijke Schouwburg Den Haag – ingezet kunnen worden als Creative Community ten behoeve van het financiële beleid van deze theaters. De term Creative Community is afkomstig uit het werk van de Amerikaanse socioloog en 'urban scholar' Richard Florida. In zijn werk beargumenteert Florida dat een Creative Community bijdraagt aan economische groei; het ontwikkelen van zo’n community binnen de Randstedelijke Schouwburgen zou daarom een oplossing kunnen zijn voor het gat dat ontstaat door onder andere de subsidiebezuinigingen. In dit onderzoek wordt uitgebreid onderzocht op welke manier de vier Randstedelijke Schouwburgen functioneren als public space en wordt grondig ingegaan op welk kapitaal zij in huis hebben om te kunnen voldoen aan de voorwaarden die Richard Florida schept voor het creëren van een Creative Community.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14673
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo