Leren van en over kunst, een onderzoek naar de behoefte aan verdere scholing bij educatief medewerkers van culturele instellingen
Summary
De aanleiding voor dit onderzoek is de vraag van de Hogeschool Utrecht of er behoefte is aan verdere scholing in buitenschoolse kunsteducatie. Scholing die zou kunnen aansluiten op de bachelor Culturele Maatschappelijke Vorming (CMV) kunsteducatie in de vorm van een post-hbo of een hbo master. Hier zal ik onderzoeken of er behoefte is aan verdere scholing bij medewerkers kunsteducatie van culturele instellingen.
Het onderzoek dat ik heb gedaan bestaat uit twee delen. Het eerste deel van het onderzoek is een analyse of er behoefte is aan verdere scholing. Hierbij heb ik verschillende facetten onderzocht die alle invloed hebben op de relevantie van verdere scholing in kunsteducatie. Dit zijn, de overheid, bestaande educatie op het gebied van kunsteducatie en culturele instellingen. Door te analyseren en te bekijken of alle criteria kunnen worden ingevuld kan er een conclusie getrokken worden over de zin van het wel of niet toevoegen van verdere scholing van medewerkers in buitenschoolse kunsteducatie.
Het tweede deel van het onderzoek is opgesteld naar aanleiding van het eerste deel van het onderzoek. Hierin heb ik onderzoek gedaan naar wat belangrijke theorieën en elementen zijn bij het vormgeven van eventuele verdere scholing op het gebied van buitenschoolse kunsteducatie.