Adaptatietheorie in de praktijk: De invloed van kennis van de adaptatietheorie op de perceptie van een adaptatie
Summary
Dit onderzoek richt zich op het effect van kennis van de adaptatietheorie op de perceptie van adaptaties. In het eerste deel werd door middel van literatuuronderzoek gekeken naar de belangrijkste punten van de adaptatietheorie, de maatschappelijke waarde van adaptatietheorie en de effecten van expertise op de perceptie van kunstuitingen. Het tweede deel van het onderzoek bestond uit een experiment met een HAVO4 en een VWO4 klas. Groep 1 (N = 27) kreeg een voordracht over onder andere fidelity en intertekstualiteit. Groep 2, de controlegroep (N = 19) kreeg geen voordracht. Beide groepen lazen een fragment uit Stephen Kings The Shining en kregen een fragment van Stanley Kubricks THE SHINING (1980) en Stephen Kings THE SHINING (1997) te zien. Uit de resultaten blijkt dat Groep 1 dieper nadenkt over adaptaties, omdat het kritischer kijkt naar adaptaties, meer inzichten heeft in adaptaties en meer interesse heeft in adaptaties. Groep 1 waardeerde de adaptaties echter niet positiever dan Groep 2. Ook had Groep 1 niet meer interesse om meer te weten te komen over de behandelde teksten dan Groep 2.