De macht om te representeren: Relaties van macht die een rol spelen tijdens het productieproces van Metropolis, dat bestaat uit makers met verschillende wereldbeelden.
Summary
De media hebben de macht om te representeren, daarmee kunnen ze een wereldbeeld creëren over groepen mensen die niet overeen komen met de werkelijkheid, terwijl kijkers die misschien wel zo opvatten. Het televisieprogramma METROPOLIS representeert vele culturen, waardoor het bewustzijn dat het programma een constructie met visie weergeeft, van belang is. Omdat de makers van METROPOLIS in verschillende delen van de wereld wonen, zijn er meerdere wereldbeelden betrokken bij het productieproces. De boodschap die ze willen vertellen kan anders opgevat worden door de kijkers met een ander wereldbeeld. Appadurai, Hall, Rich en Nichols bieden theorieën vanuit antropologie, genderstudies en mediastudies om te analyseren hoe Metropolis omgaat en vormgeeft aan deze positie van macht. In de analyse wordt het productieproces, met vergaarde data vanuit interviews met het productieteam en tekstuele analyses, geanalyseerd en in vergelijking gebracht met de set van theorieën.