De Aantrekkingskracht van Horror Films en Horror Videogames
Summary
Abstract
In deze thesis is verkend hoe de kenmerken van horror films en horror videogames de kijk- en
speelervaring van hun kijkers en spelers weten te beïnvloeden, evenals de invloed van hun
achtergrond(en) op hun kijk- en speelervaring(en). Hieruit is afgeleid wat voor gevolgen dit heeft op
de aantrekkingskracht van horror videogames en – in mindere mate – horror films. Deze thesis
behelst een kwalitatief, explorerend onderzoek, met een deductieve benadering. Er is hier gekeken
naar de eventuele toepasbaarheid van bestaande film theorieën over horror films en hun
aantrekkingskracht tegenover het verklaren van de aantrekkingskracht van horror videogames. De
centrale vraag van deze thesis luidt:
Wat kunnen wij leren van de bestaande film studies die de aantrekkingskracht van horror films
onderzocht hebben, wanneer we aantrekkingskracht van horror videogames willen verklaren?
Doormiddel van semi-gestructureerde interviews met zes respondenten is gepoogd erachter te
komen hoe de aantrekkingskracht van horror videogames te verklaren valt. De onderzoeksresultaten
toonden aan dat bestaande film studies deels een fundering hebben gelegd voor onderzoek naar de
aantrekkingskracht van horror videogames. Hoewel horror videogames en horror films op veel
punten verschillen, zowel in hun kenmerken als in het publiek / de spelers die zij aantrekken, zijn er
ook veel overeenkomsten geconstateerd. Uit de interviews kwam naar voren dat de kenmerken van
horror videogames spelers een intensievere en spannendere horrorervaring kunnen bezorgen dan
horror films.
In de thesis zijn meerdere bouwstenen gevonden die de aantrekkingskracht van horror
videogames mogelijk kunnen verklaren. De dispositional alignment theorie, likeable villians theorie,
uncertainty theorie, curiousity theorie, en absorptie theorie kunnen allemaal in meer of mindere
mate deze aantrekkingskracht van horror videogames mogelijk verklaren. Dit geldt tevens voor de
interactieve en metafysische dimensie van horror videogames. Deze theorieën lijken de
aantrekkingskracht van horror videogames het beste te kunnen verklaren. Bouwstenen die
verstevigd dienen te worden in vervolgonderzoek over de aantrekkingskracht van horror videogames
betreffen de catharis theorie, coping strategy theorie, gender role socialization theorie, sensation
seeking theorie, en de societal concerns theorie. Deze theorieën werden in dit toetsingsonderzoek
niet volledig ondersteund, en grotere focusgroepen met een grotere variatie aan spelers kunnen hier
mogelijk meer inzicht in geven. Tenslotte bleek de rite-of-passage theorie niet de aantrekkingskracht
van horror videogames te kunnen verklaren.
De thesis moet voornamelijk gezien moet worden als een explorerend onderzoek naar de
aantrekkingskracht van horror videogames, waarbij een aanzet gegeven wordt voor toekomstig
onderzoek over dit onderwerp. Idealiter zou dit onderzoek een opstapje kunnen zijn voor hoe de
aantrekkingskracht van horror films en horror videogames het beste bestudeerd kan worden. Daarbij
dienen dan wel enige kanttekeningen gemaakt te worden. Zo zou toekomstig onderzoek een
preciezer selectieproces van respondenten moeten ontwikkelen, zodat een grotere diversiteit aan
bekeken of gespeelde horror films en horror videogames aanwezig is zodat er meer recht gedaan kan
worden aan bestaande diversiteit en er preciezere uitspraken over hun aantrekkingskracht gedaan
kunnen worden.