View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Aantrekkingskracht van Horror Films en Horror Videogames

        Thumbnail
        View/Open
        DEFINITIEVE VERSIE SCRIPTIE (Michiel van Ieperen).pdf (2.216Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Ieperen, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract In deze thesis is verkend hoe de kenmerken van horror films en horror videogames de kijk- en speelervaring van hun kijkers en spelers weten te beïnvloeden, evenals de invloed van hun achtergrond(en) op hun kijk- en speelervaring(en). Hieruit is afgeleid wat voor gevolgen dit heeft op de aantrekkingskracht van horror videogames en – in mindere mate – horror films. Deze thesis behelst een kwalitatief, explorerend onderzoek, met een deductieve benadering. Er is hier gekeken naar de eventuele toepasbaarheid van bestaande film theorieën over horror films en hun aantrekkingskracht tegenover het verklaren van de aantrekkingskracht van horror videogames. De centrale vraag van deze thesis luidt: Wat kunnen wij leren van de bestaande film studies die de aantrekkingskracht van horror films onderzocht hebben, wanneer we aantrekkingskracht van horror videogames willen verklaren? Doormiddel van semi-gestructureerde interviews met zes respondenten is gepoogd erachter te komen hoe de aantrekkingskracht van horror videogames te verklaren valt. De onderzoeksresultaten toonden aan dat bestaande film studies deels een fundering hebben gelegd voor onderzoek naar de aantrekkingskracht van horror videogames. Hoewel horror videogames en horror films op veel punten verschillen, zowel in hun kenmerken als in het publiek / de spelers die zij aantrekken, zijn er ook veel overeenkomsten geconstateerd. Uit de interviews kwam naar voren dat de kenmerken van horror videogames spelers een intensievere en spannendere horrorervaring kunnen bezorgen dan horror films. In de thesis zijn meerdere bouwstenen gevonden die de aantrekkingskracht van horror videogames mogelijk kunnen verklaren. De dispositional alignment theorie, likeable villians theorie, uncertainty theorie, curiousity theorie, en absorptie theorie kunnen allemaal in meer of mindere mate deze aantrekkingskracht van horror videogames mogelijk verklaren. Dit geldt tevens voor de interactieve en metafysische dimensie van horror videogames. Deze theorieën lijken de aantrekkingskracht van horror videogames het beste te kunnen verklaren. Bouwstenen die verstevigd dienen te worden in vervolgonderzoek over de aantrekkingskracht van horror videogames betreffen de catharis theorie, coping strategy theorie, gender role socialization theorie, sensation seeking theorie, en de societal concerns theorie. Deze theorieën werden in dit toetsingsonderzoek niet volledig ondersteund, en grotere focusgroepen met een grotere variatie aan spelers kunnen hier mogelijk meer inzicht in geven. Tenslotte bleek de rite-of-passage theorie niet de aantrekkingskracht van horror videogames te kunnen verklaren. De thesis moet voornamelijk gezien moet worden als een explorerend onderzoek naar de aantrekkingskracht van horror videogames, waarbij een aanzet gegeven wordt voor toekomstig onderzoek over dit onderwerp. Idealiter zou dit onderzoek een opstapje kunnen zijn voor hoe de aantrekkingskracht van horror films en horror videogames het beste bestudeerd kan worden. Daarbij dienen dan wel enige kanttekeningen gemaakt te worden. Zo zou toekomstig onderzoek een preciezer selectieproces van respondenten moeten ontwikkelen, zodat een grotere diversiteit aan bekeken of gespeelde horror films en horror videogames aanwezig is zodat er meer recht gedaan kan worden aan bestaande diversiteit en er preciezere uitspraken over hun aantrekkingskracht gedaan kunnen worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14639
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo