Een onderzoek naar het verband tussen opleidingsniveau, leeftijd en gezondheidsvaardigheden.
Summary
In dit onderzoek wordt er gekeken naar de gezondheidsvaardigheden van patiënten in het AMC te
Amsterdam. Onder gezondheidsvaardigheden wordt het volgende verstaan: de mate waarin individuen in
staat zijn om informatie te verkrijgen, begrijpen en toe te passen omtrent hun gezondheid en
gezondheidsgerelateerde factoren. In totaal hebben 127 personen deelgenomen aan dit onderzoek. De
medische woordenschat werd getest door de Nederlandstalige variant van de SAHL, een meetinstrument
dat bestaat uit een deel technisch lezen en een associatiegedeelte. De woordenschattoets geeft een
indicatie van de algemene woordenschat.
De focus ligt in dit onderzoek op de relatie tussen het opleidingsniveau en de scores van de SAHL en de
woordenschattoets. De hypothese is dat hoogopgeleide proefpersonen beter scoren op beide testen dan de
gemiddeld opgeleiden en de laagopgeleiden. De gemiddeld opgeleiden scoren beter dan de laagopgeleiden.
Daarnaast wordt er gekeken of er sprake is van een leeftijdseffect, dit wordt ook verwacht. Het blijkt uit de
resultaten echter dat beide hypotheses niet waargemaakt worden. Bij de opleidingsniveaus blijkt er alleen
een significant verschil te zijn tussen de laag- en de hoogopgeleide proefpersonen. De SAHLDA en de
woordenschattoets blijken te gemakkelijk te zijn.