View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Domme kenmerken… complexe teksteigenschappen? Een onderzoek naar cohesie- en interactiekenmerken van schoolteksten met behulp van de leesbaarheidstool T-Scan

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie N.W. Dekker, 3417077.pdf (1.168Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Dekker, N.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre het mogelijk is het niveau van een tekst vast te stellen aan de hand van oppervlaktekenmerken zoals woord- en zinslengte, connectieven en argumentoverlap. Met behulp van de leesbaarheidstool T-Scan wordt een corpus schoolteksten (havo & vmbo; geschiedenis & economie) op verschillende oppervlaktekenmerken getoetst. Daarbij zijn twee 'diepere' eigenschappen relevant: element interaction en inference calls. De eerste eigenschap duidt op de mate waarin de tekst als een samenhangend geheel kan worden begrepen. De eigenschap Inference calls draait om de vraag in hoeverre lezers, om de tekst te begrijpen, zelfstandig inferenties (verbanden) moeten kunnen leggen tussen tekstdelen. Element interaction en inference calls zijn beide redelijk goed uit de tekst af te leiden a.d.h.v. oppervlaktekenmerken. Vooral de oppervlaktekenmerken argumentoverlap met de voorgaande 50 woorden, type-token-ratio, rarity index en eigennamen zijn geschikt om teksten met T-scan op deze kenmerken te toetsen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14495
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo