Domme kenmerken… complexe teksteigenschappen? Een onderzoek naar cohesie- en interactiekenmerken van schoolteksten met behulp van de leesbaarheidstool T-Scan
Summary
In deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre het mogelijk is het niveau van een tekst vast te stellen aan de hand van oppervlaktekenmerken zoals woord- en zinslengte, connectieven en argumentoverlap. Met behulp van de leesbaarheidstool T-Scan wordt een corpus schoolteksten (havo & vmbo; geschiedenis & economie) op verschillende oppervlaktekenmerken getoetst. Daarbij zijn twee 'diepere' eigenschappen relevant: element interaction en inference calls. De eerste eigenschap duidt op de mate waarin de tekst als een samenhangend geheel kan worden begrepen. De eigenschap Inference calls draait om de vraag in hoeverre lezers, om de tekst te begrijpen, zelfstandig inferenties (verbanden) moeten kunnen leggen tussen tekstdelen.
Element interaction en inference calls zijn beide redelijk goed uit de tekst af te leiden a.d.h.v. oppervlaktekenmerken. Vooral de oppervlaktekenmerken argumentoverlap met de voorgaande 50 woorden, type-token-ratio, rarity index en eigennamen zijn geschikt om teksten met T-scan op deze kenmerken te toetsen.