De kracht van cocreatie
Summary
Dit thesis maakt een innovatieve koppeling tussen consumptietheorieën en leegstand op de woningmarkt
waarbij de centrale vraag is welke bijdrage (mogelijkheden, beperkingen en uitdagingen) cocreatie, als
consumentgerichte vorm van woningproductie, kan bieden bij de herontwikkeling van leegstaande
naoorlogse woningflats. Verwacht wordt namelijk dat kluswonen (als cocreatievorm) een oplossing vormt
voor leegstand, maar dat hier wel mogelijkheden, beperkingen en uitdagingen aan verbonden zijn vanuit de
verschillende uitgangsposities van de betrokken actoren. Aan de hand van de belichting vanuit verschillende
theoretische perspectieven (zoals beleidsmatige veranderingen, ruimtelijke verschuivingen, economische
ontwikkelingen en maatschappelijke processen) wordt de veranderende (woning)consumptie verklaard.
Vervolgens worden diepte-interviews met onder andere beleidsmakers, consumenten, projectontwikkelaars
en secundair brononderzoek omtrent de kluswoningen in de Bijlmerflat Kleiburg (welke als casestudie dient
voor dit onderzoek) aangehaald. Uit het empirisch onderzoek blijkt dat voor de productiekant (de aanbieders)
het inhoudelijke proces van grote invloed is op de bijdrage van cocreatie terwijl voor de consumenten (de
kopers van De Flat) het uiteindelijk product als grootste invloed op de bijdrage van cocreatie. Aan de hand van
de casestudie wordt aangetoond dat voornamelijk door de gedeelde financiële lasten kluswonen de
mogelijkheid biedt om langdurige leegstand te hergebruiken. Waarbij naast de bewustwording van deze
mogelijkheid ook het rekening houden met en het kennen van de beperkingen en uitdagingen door
voornamelijk de aanbieders en beleidsmakers bepalend is voor het hergebruikproces.