FEAR OF MISSING OUT IN WERKCONTEXT
Summary
Minimaal 12.1 miljoen Nederlanders maakten in 2020 gebruik van sociale media. Het is van groot belang om te onderzoeken wat de gevolgen hiervan zijn en wat er tegen de eventuele negatieve gevolgen gedaan kan worden. Uit onderzoek blijkt dat Fear of Missing out (FoMo) een belangrijke rol speelt bij het gebruik van sociale media. Daarom is het eerste doel van dit onderzoek om te achterhalen wat de gevolgen zijn van werk-FoMo op werktevredenheid, werkprestatie, burn-out en bevlogenheid. Het tweede doel van het onderzoek is om te onderzoeken in welke mate maximizers werk-FoMo ervaren. Het derde doel van het onderzoek is om te onderzoeken of de mate van maximizen gevolgen heeft voor de mate waarin individuen werkuitkomsten ervaren. Om antwoord te geven op de onderzoeksvragen is er een kwantitatieve data-analyse uitgevoerd. 156 participanten hebben de vragenlijst ingevuld. Uit het onderzoek is gebleken dat een hoge mate van werk-FoMo positief samenhangt met burn-out. Ook is ondervonden dat een hoge mate van maximizen positief samenhangt met werk-FoMo en burn-out. Daarnaast is uit het onderzoek gebleken dat naarmate individuen hoger scoren op resolute maximizen zij minder werktevredenheid ervaren als gevolg van werk-FoMo. Deze inzichten bieden fundatie voor vervolgonderzoek. Het doel hiervan is inzichten te winnen voor een passende en werkende preventie gericht op het verminderen van burn-out onder werknemers. Dit zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een positief effect op werknemers, bedrijven en de staat Nederland.