View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Van werkkenmerken tot welzijnsuitkomsten: De mediërende rol van de vervulling van psychologische basisbehoeften in de relaties tussen job resources/demands en welzijnsuitkomsten

        Thumbnail
        View/Open
        Veenstra 3521338.pdf (297.4Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Veenstra, M.J.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Verschillende kenmerken van een baan kunnen van invloed zijn op het welzijn van een werknemer. Door in kaart te brengen hoe werkkenmerken gerelateerd zijn aan welzijn, kan het welzijn van werknemers uiteindelijk verbeterd worden. Het Job Demands-Resources model kan gebruikt worden om deze relatie inzichtelijker te maken. Om de onderliggende mechanismen van het Job Demands-Resources model te onderzoeken, is in navolging van Van den Broeck et al. (2008) de mediërende rol van de vervulling van psychologische basisbehoeften volgens de Self-Determination Theory van Deci & Ryan (2000) onderzocht. Bij een financiële instelling is een vragenlijst afgenomen (N=266). Uit de resultaten blijkt dat de vervulling van psychologische basisbehoeften in de relatie tussen verschillende werkkenmerken en welzijnsuitkomsten een mediërende rol heeft. Dit geldt voor zowel het motivationele proces als het uitputtingsproces van het JD-R model. De basisbehoefte autonomie bleek hierbij de belangrijkste rol te vervullen. Met deze bevindingen is er meer inzicht verkregen in de werking van het Job Demands-Resources model. In organisationele context impliceert dit dat bij interventies gericht op het verbeteren van het welzijn van medewerkers ook rekening gehouden moet worden met psychologische basisbehoeften zoals gedefinieerd in de Self-Determination Theory.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14376
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo