View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taal en emotie: een onderzoek naar de rol van zelfverzekerdheid bij de verwerking van emotionele woorden

        Thumbnail
        View/Open
        BA eindwerkstuk Denise Boon.pdf (293.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Boon, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Sommige woorden en zinnen kunnen veel in mensen losmaken. Zo trekken emotionele woorden vaak meer onze aandacht dan neutrale woorden. Taal en emotie gaan in veel gevallen hand in hand. Een onderzoek naar die combinatie van taal en emotie wordt in dit artikel beschreven. Aan het onderzoek hebben 31 vrouwelijke studenten meegewerkt en het is uitgevoerd door middel van een Strooptaak. Er werd onderzocht of er qua reactietijd een verschil is tussen emotioneel geladen woorden en neutrale woorden. Verwacht wordt dat emotioneel geladen woorden meer aandacht zullen trekken en voor een langere reactietijd zorgen.In het onderzoek zijn twee verschillende taken uitgevoerd: één taak met negatieve en positieve woorden versus neutrale woorden en één taak met beledigingen en complimenten versus neutrale woorden. Bij laatstgenoemde taak is een effect gevonden: complimenten worden tijdens het onderzoek sneller verwerkt dan beledigingen en neutrale woorden. Bij het verklaren van deze verschillen in reactietijd wordt gekeken of de persoonlijkheidseigenschap zelfverzekerdheid een rol speelt. Uit het onderzoek is gebleken van niet. Dit artikel reflecteert op deze bevindingen. Vervolgonderzoek kan hierna uitwijzen welke factoren wel voor een effect zouden kunnen zorgen of welke factoren verantwoordelijk zijn voor de in dit onderzoek gevonden effecten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14331
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo