‘Nu weet ik dat ik kousenband ook kan eten.’ Het begrip ‘tolerantie’ in de tolerantiecampagne van SIRE.
Summary
In 2012 lanceerde SIRE haar campagne ter promotie van een nieuw product: Tolerantie. Als onderdeel van het Nederlands erfgoed moest Tolerantie volgens SIRE meer worden gebruikt, zodat de samenleving 'op zou knappen'. De manier waarop SIRE het begrip tolerantie benaderd en weergeeft was de aanleiding voor het onderzoeken van het begrip tolerantie in de huidige politieke en wetenschappelijke discours. Aan de hand van de campagne van SIRE, verkent deze scriptie de manier waarop het begrip tolerantie is veranderd. Tolerantie als het verdragen van anderen vanuit principes van vrijheid en gelijkheid heeft de laatste jaren een nieuwe vorm gekregen: minderheden en andersdenkenden dienen nu gerespecteerd en accepteert te worden. Nederland raakt hierdoor in een tweestrijd: ze wilt zowel haar eigen nationale identiteit bevestigen en veilig stellen, als de identiteit van minderheden respecteren en accepteren. Hierdoor wordt de praktijk en de invulling van tolerantie problematisch.