View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Help mij het zelf te doen: Eigen verantwoordelijkheid van leerlingen in het Voortgezet Montessori-onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        montessori_Groenenboom_Ledeboer.docx (223.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Groenenboom, M.A.C.
        Meermans, S.Q.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het Voorgezet Montessori-Onderwijs wordt geprobeerd de leerlingen zoveel mogelijk te stimuleren zich te ontwikkelen. Hierbij wordt uitgegaan van het motto: 'Help mij het zelf te doen'. Leerlingen zijn op een Montessori-school deels verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Zij plannen zelf wanneer ze aan welke taak werken en wanneer ze hier een toets over maken. Hoe ervaren leerlingen en docenten de verantwoordelijkheid die bij de leerlingen ligt? Wij onderzochten twee scholen binnen het Voorgezet Montessori-Onderwijs, één school waar al jarenlang met een grote mate van keuzevrijheid voor de leerlingen wordt gewerkt en één school waar recent meer keuzevrijheid is ingevoerd. Wij vonden in ons onderzoek, dat leerlingen op de school waar al jaren met keuzevrijheid wordt gewerkt, vinden dat ze beter omgaan met de vrijheid dan leerlingen op de school waar pas recent met keuzevrijheid wordt gewerkt. De docenten, echter, geven niet allemaal datzelfde beeld. We bediscussiëren mogelijke oorzaken van de gevonden verschillen en stellen voor de keuzevrijheid in beginsel niet in de bovenbouw maar in de onderbouw in te voeren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14258
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo