View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Denk aan je taal’ Taalkunde in het voortgezet onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Taalkunde in het voortgezet onderwijs Simone Bais.pdf (736.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Bais, S.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ondanks alle positieve adviezen, is taalkunde geen vast onderdeel in het curriculum van het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs. Toch is het het overwegen waard om het alsnog een vaste plaats in het onderwijs te geven. In deze scriptie worden twee onderzoeken gepresenteerd om dit standpunt te onderbouwen. Allereerst is er een onderzoek afgenomen, onder zowel docenten als leerlingen, met de vraag of het wenselijk is om taalkunde een onderdeel te laten zijn van het curriculum Nederlands in het voortgezet onderwijs. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen, dat zowel docenten als leerlingen vinden dat taalkunde een plek moet krijgen in de bovenbouw van de havo en het vwo. Vervolgens is geïnventariseerd welk materiaal er is om taalkunde in het voortgezet onderwijs te geven en dit materiaal is een analyse ondergaan. Uit deze analyse is de methode Taalkunde voor de tweede fase van het vwo het beste naar voren gekomen, maar ook het taalkundig materiaal in de methode Nieuw Nederlands is goed te gebruiken om taalkundelessen aan te bieden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14143
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo