View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Toprelaties: op weg naar het schoolvoorbeeld. De (on)mogelijkheid van het herstellen van een langdurig verstoorde leerkracht-leerlingrelatie.

        Thumbnail
        View/Open
        PGO - Artikel 'definitief'.pdf (1.039Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Smit, M.
        Oprel, W.L.
        Douw, B.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een relatie tussen leerkracht en leerling stabiliseert snel. Een slechte leerkracht-leerlingrelatie kan echter een negatieve impact hebben op het leerrendement. Dit roept de vraag op: (hoe) kan een leerkracht in het middelbaar onderwijs een langdurig (minimaal zes weken) verstoorde relatie met een klas herstellen? Hierover zijn interviews afgenomen bij leerkrachten en focusgroepgesprekken met 22 leerlingen georganiseerd. Uitkomsten - geanalyseerd met de ‘constant comparative method’ - indiceren, dat zowel leerkrachten als leerlingen vertrouwen hebben in de mogelijkheid van het herstellen van een langdurig verstoorde leerkracht-leerlingrelatie. Het aannemen van een vriendelijkere houding tijdens de les en het opbouwen van een vertrouwensband met leerlingen zijn de meest veelvuldig genoemde tactieken. Daarnaast lijkt zelfreflectie een mogelijk ondergewaardeerde hulpbron bij een verstoorde leerkracht-leerlingrelatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14025
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo