View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gezinsbetrokkenheid binnen het Peutercollege

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Schalekamp, FJG-3153843.pdf (502.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Schalekamp, F.J.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Peutercollege is een nieuw, particuliere voorschool in Rotterdam. Het Peutercollege heeft als doel de peuters zonder achterstand aan het basisonderwijs te laten beginnen. Het Peutercollege onderscheidt zich door een breder en intensiever aanbod dan overige vormen van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en verwacht betrokkenheid van het gezin. Doel van deze exploratieve case-studie was het beschrijven van de behoeften en verwachtingen en de ervaringen en waardering van de respondenten ten aanzien van de gezinsbetrokkenheid, om te komen tot aandachtspunten voor het Peutercollege om de gezinsbetrokkenheid te verbeteren. Hiervoor zijn tien respondenten geïnterviewd: vier ouders, twee pedagogisch medewerkers, de gezinscoach, de directie, de teammanager en een externe consulent. De resultaten toonden een positieve algemene waardering van de gezinsbetrokkenheid aan. Desondanks was er behoefte aan een betere informatievoorziening vanuit het Peutercollege en aan meer betrokkenheid van de gezinnen. Ook kwam naar voren dat er onvoldoende aandacht was voor formele participatie. Er wordt aanbevolen de formele participatie te vergroten, bijvoorbeeld door het organiseren van meedenksessies. Het Peutercollege kan de vertrouwensrelatie met gezinnen vergroten door deze meedenksessies, om zo te komen tot een volwaardig en wederkerig pedagogisch partnerschap. Daarnaast zou het Peutercollege de informatievoorziening moeten verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14011
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo