View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gol de Amigos: Doel van Vrienden

        Thumbnail
        View/Open
        Wansink, M. & Hordijk, R.pdf (126.5Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Wansink, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Post-conflict land Guatemala, is een land in wederopbouw wat vandaag de dag te hulp wordt geschoten door vele NGO’s. Dit onderzoek vindt plaats binnen een sport NGO in Salcajá, Quetzaltenango, Guatemala. Onderzoek is verricht naar de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en hoe dit kan worden gerealiseerd door middel van sport. Sport als gereedschap voor ontwikkeling van samenlevingen en individuen heeft de laatste decennia veel steun ondervonden van onder andere internationale leiders als Kofi Annan en Nelson Mandela. Door de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (2005:1) is sport zelfs ‘essentieel voor de ontwikkeling van kinderen’ genoemd, maar is dit terecht? Deze studie heeft de ervaringen van persoonlijke ontwikkeling onderzocht middels een ontwikkelingskader, opgesteld aan de hand van zes ontwikkelingsaspecten geformuleerd door Danish et al. (2004). Tijdens de sportlessen van MatiGol en in de overige contexten waarin deze straat- , wees- en uit huis geplaatste kinderen van zeven tot zestien jaar zich begaven, is dit onderzoek verricht. Vijf van de zes ontwikkelingsaspecten zijn gemeten door het toedoen van sport, echter zorgen leeftijd, gender en het verschil in scholen ervoor dat sport als middel voor persoonlijke ontwikkeling niet zonder uitdaging blijft.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13891
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo