View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ongezongen wereld: muziek, moderniteit en rationalisering

        Thumbnail
        View/Open
        masterscriptieRemcoKok.pdf (6.029Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kok, R. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het begrip ‘muziek’ heeft van de vroegste pythagoreïsche experimenten tot de explosie aan nieuwe benaderingen van de twintigste en eenentwintigste eeuw een ingrijpende gedaanteverwisseling doorgemaakt. Tot zo ongeveer de zestiende eeuw was de plaats van muziek stevig verankerd in het quadrivium. Muziek werd gelijk gesteld aan de kosmos: de gehele werkelijkheid was muziek, een musica mundana gebaseerd op de door Pythagoras ontdekte ratio’s. De door de mens voortgebrachte musica instrumentalis was een afspiegeling van deze sferenharmonie, mits ze volgens dezelfde ratio’s was gecomponeerd, en was van invloed op de musica humana die de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de mens reguleerde. Met de vervanging van het premoderne idee van een eenheid op alle niveaus van het bestaan door het moderne wereldbeeld waarin de mens als subjectieve beschouwer buiten een objectieve, onttoverde wereld kwam te staan, kwam ook deze beleving van muziek ten einde. De westerse wereld veranderde langzaam van een presentiecultuur, waar de betekenis in de dingen zelf zat, in een betekeniscultuur, waarin de materiële verschijningsvorm van een teken wordt gescheiden van de immateriële betekenis ervan. Dit betekende dat muziek niet langer een inherente betekenis had, zoals daarvoor het geval geweest was. In deze scriptie wordt via een breed cultuurhistorisch onderzoek beschreven hoe de rol en betekenis van muziek door de eeuwen heen veranderd zijn onder invloed van deze nieuwe epistemologie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13801
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo