View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Muziek luisteren als probleemgerichte copingstrategie bij adolescenten met internaliserende problemen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Alexander Verropoulos.pdf (152.9Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Verrópoulos, A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Muziek luisteren wordt vaak genoemd als bron van coping met stress en depressie. Probleemgerichte coping is gerelateerd aan minder internaliserende problemen. In dit onderzoek werd longitudinaal onderzocht of adolescenten die meer internaliserende problemen ervaren eerder overgaan tot meer probleemgerichte coping door muziek luisteren, of deze relatie sterker is bij adolescenten die meer waarde hechten aan muziek, en of adolescenten die meer overgaan tot probleemgerichte coping door muziek luisteren later minder internaliserende problemen ervaren. 431 Nederlandse adolescenten in de leeftijd 12-23 jaar rapporteerden over het ervaren van internaliserende problemen, gemeten met de Nijmegen Problem Behaviour List (NPBL). Het hechten van waarde aan muziek en het luisteren naar muziek als probleemgerichte copingstrategie werden gemeten met nieuw geconstrueerde schalen, gebaseerd op items van de QRIUS onderzoeksdata. Hiërarchische multipele lineaire regressieanalyses toonden dat internaliserende problemen en waarde hechten aan muziek beide voorspellers waren voor meer probleemgerichte coping door muziek luisteren. Probleemgerichte coping door muziek luisteren was geen voorspeller voor het minder ervaren van internaliserende problemen. Er werd geen interactie-effect gevonden van waarde hechten aan muziek in de relatie tussen internaliserende problemen en muziek luisteren als probleemgerichte copingstrategie, en ook niet van probleemgerichte coping door muziek luisteren in de relatie tussen het eerder en later ervaren van internaliserende problemen. Er kan worden geconcludeerd dat adolescenten die meer internaliserende problemen ervaren, eerder overgaan tot meer probleemgerichte coping door muziek luisteren. Deze relatie wordt niet beïnvloed door waarde hechten aan muziek. Adolescenten die overgaan tot meer probleemgerichte coping door muziek luisteren ervaren later niet minder internaliserende problemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13765
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo